لوتوس

معلومات عمومی

لوتوس

معلومات عمومی

قرص گیاهی رازین

یکی از محصولات دارویی شرکت داروسازی ابن ماسویه می باشد. ترکیبات گیاهی موجود در این قرص دارای اثرات استروژنیک می باشد، و به این لحاظ در تنظیم اختلالات هورمونی بانوان موثراست.

موارد کاربرد قرص رازین: بهبود دردهای دوران قاعدگی، کاهش علائم یائسگی ، افزایش شیر مادران.

نحوه مصرف : هر هشت ساعت دو قرص مکیده یا جویده گردد

موارد منع مصرف : این دارو در دوران بارداری ، همینطور در افراد مبتلا به بیماری صرع منع مصرف دارد

 نحوه مصرف قرص رازین برای بهبود دردهای پیش از قاعدگی (PMS) :

-  یک هفته پیش از شروع قاعدگی (روزی دو عدد صبح، دوعدد ظهر، دو عدد شب) تا شروع خونروی

نحوه مصرف قرص رازین برای بهبود شیر دهی :

-  روزی دو عدد صبح، دوعدد ظهر، دو عدد شب بمدت یک تا دو ماه، تا زمانی که میزان شیر مادر بحد مطلوب برسد.

نحوه مصرف قرص رازین برای بهبود عوارض یائسگی :

-  روزی دو عدد صبح، دوعدد ظهر، دو عدد شب به مدت سه ماه

رازیانه :

رازیانه یک گیاه علفی و معطر است که از نظر ظاهری شبیه شوید  می باشد.
دیوسکورید (پزشک و گیاه شناس یونانی، قرن اول میلادی) رازیانه  را افزاینده شیر مادران مدر و مقوی معده و باد شکن (میوه رازیانه) و قائده آور(برگ رازیانه) دانسته است. 
گیاه رازیانه در گرگان، آذربایجان، مازندران، کرمان، کردستان بطور خودرو وجود دارد. 
فیتواستروژن ها:

فیتواستروژن ها ترکیبات غیر استروئیدی موجود در برخی از گیاهان مانند رازیانه، سویا، قهوه، شیرین بیان و.... هستند. این ترکیبات می توانند با رسپتورهای استروژنی موجود در بدن انسان باند شده و اثرات مشابه با ترکیبات استروژنی آندوژن در افراد مصرف کننده این گیاهان ایجاد نمایند. این ترکیبات شباهت ساختاری با استرادیول دارند. این شباهت سبب میشود با خوردن این مواد اثرات آگونیستی یا آنتاگونیستی استروژنی در فرد مصرف کننده ایجاد گردد.

از سال 1926میلادی که دانشمندان این ترکیبات و اثرات آنها را شناسایی کردند تا امروز بررسی های زیادی بر عملکردهای این دسته ترکیبات شده است، از جمله اثر تنطیم کنندگی فیتواستروژن ها بر چربی خون و دانسیته استخوانی در زنان یائسه، اثرات مثبت این ترکیبات در کنترل سرطان پروستات، و اختلالات قلبی عروقی و بیماری های مغز و اعصاب. فیتواستروژن ها در دسته بزرگی از ترکیبات شیمیایی گیاهی بنام ترکیبات پلی فنولیک جای می گیرند. ایزوفلاون ها، فلاونوئید ها ، لیگنان ها و کومستان ها چهار گروه از پلی فنلها هستند که دارای بیشترین اثرات استروژنی می باشند. جایگاه فعال این ترکیبات برای گیرنده های استروژنی عبارتند از حلقه فنلی،  حلقه ایزوفلاونی.

فیتواستروژن ها مانند استروژن های آندوژن وزن ملکولی کوچکی دارند  (MW=272)  و فاصله بین گروه های هیدروکسیل در ایزوفلاون ها مشابه با استروژن های آندوژن است. به این ترتیب قابلیت اتصال را گیرنده استروژن بخوبی پیدا می کنند.

فیتواستروژن ها علاوه بر اتصال به رسپتورهای استروژنی ، توانایی القا یا مهار آنزیم های دخیل در روند سنتز استروژن ها را نیز دارند و قادر به تغییر درغلظت سرمی استروژن های آندوژن نیز می باشند ، ویژگی دیگر این ترکیبات تحریک سنتز گلبولین باند شونده به هورمن های جنسی در پلاسمای خون است (SHBG).  با این ویژگی این مواد می توانند بر فراهمی زیستی هورمن های جنسی اثر بگدارند .

بطور تئوری گفته میشود دوز های بسیار بالای فیتواستروژن ها در مردان سبب اختلال در محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – گناد میشود ولی این امر در بالین ثابت نشده است. فیتواستروژن ها اثری بر میزان اسپرم و موتیلیتی آن در آقایان ندارد. برخی از تحقیقات نشان دهنده اثر مهاری فیتواستروژن ها بر سرطان پستان در زنان است.زوفلاون های  رازیانه  عبارتند از :a-pinene, myrcene, fenchone, trans-anethole, methyl chavicol, limonene, 1,8-cineole and anisic aldehyde.

فیتواستروژن های موجود در سایر گیاهان عبارتند از:

ایزوفلاون های سویا  عبارتند از :genistin, daidzin, glycitin, genistein, daidzein, and glycitein

مطالبی در باره سیستم گنادی در زنان:تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماریهای شایع خانمها به خصوص در سنین جوانیست. حدود 30 درصد از افراد در سنین باروری به این بیماری مبتلا می شوند . علت این بیماری اختلالات غدد مترشحه درون ریز است ، به خصوص اختلالاتی که در آنها افزایش هورمونهای مردانه (آندروژنها) دیده می شود .
افزایش آندروژنها می تواند به علت افزایش ترشح هورمونها از تخمدان یا غدد فوق کلیه باشد که سبب پر مویی، چرب شدن پوست و آکنه یا جوش به درجات مختلف می شود این علایم معمولا پیشرفت کندی داشته و شدت کمتری نسبت به سایر مشکلات هورمونی مانند مشکلات غدد فوق کلیوی و بدخیمی ها دارند.

حدود 50-40 درصد مبتلایان به کیست تخمدان چاق هم هستند!

از دیگر نشانه های این بیماری ضایعات پر رنگ پوستی است که به رنگ قهوه ای هستند و بیشتر در مناطق گردن ، زیر بغل و کشاله ران دیده می شوند .

چگونه کیست تخمدان را درمان کنیم ؟!

بیشتر مبتلایان به تنبلی تخمدان از سه چیز شاکی هستند :
1. پر مویی
2. آکنه
3. عدم تخمک گذاری یا تخمک گذاری بی موقع که باعث ناباروری می شود.

بیشتر پزشکان برای درمان پرمویی از قرصهای ضد بارداری و داروهای دیگر(مانند اسپیرونولاکتون) استفاده می کنند. حداقل زمان لازم برای مشاهده آثار درمانی حدود 6 ماه است. گاهی هم کیستهای بزرگ علائمی مانند دل درد شدید و ناگهانی (شبیه آپاندیسیت ) ایجاد می کنند و یا ممکن است در داخل شکم پاره شوند که نیاز به عمل فوری جراحی دارند.

توجه به نکته لازمست که با این درمان، آن دسته از موهای زائدی که مدت های طولانیست که رشد کرده اند و ضخامت زیادی دارند ، به درمان طبی پاسخ نمی دهند و باید با روشهای فیزیکی(مثل درمان با لیزر یا موبرها ) آنها را از بین برد.

تنبلی تخمدان چیست؟

یائسگی زودرس، توقف رشد تخمدان ها و قاعدگی ۲ الی ۳ ماه یک بار از جمله موارد تنبلی تخمدان است.

گاهی دختران به دلیل نبودن محرکی برای رشد تخمدان از سوی مغز، عادت ماهیانه نمی شوند که به آن آمنوره می گویند و عده ای دیگر با این که تخمدان دارند، ولی سلول های تولیدمثل در آنها شکل نیافته و در نتیجه اوایل بلوغ یا پس از چند سال با قطع ناگهانی قاعدگی مواجه می شوند که به آن یائسگی زودرس گفته می شود که می تواند به دلیل ژنتیک، جراحی یا اشعه درمانی باشد.

دیر یا زود قاعده شدن دختران می تواند یکی از علائم تنبلی تخمدان محسوب شود. اگر دختران هنگام قاعدگی اختلال خونریزی نداشته باشند، ولی دائم در حال چاق شدن باشند مراجعه به پزشک غدد یا متخصص زنان ضرورت دارد، چون یکی از دلایلی که باعث ایجاد تخمدان های پلی کیستیک می شود بیماری ای به نام مقاومت به انسولین است.

لکه بینی نیز می تواند از علائم تنبلی تخمدان باشد. گاهی لکه بینی ها می تواند به دلیل نقص تولید پروژسترون یا جسم زرد باشد که پیش از قاعدگی رخ می دهد و از مشکلات هورمونی محسوب می شود، ولی لکه بینی های پس از قاعدگی می تواند بر اثر کمبود هورمون استروژن باشد که پولیپ داخل رحم یا فیبروم را به همراه خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد