لوتوس

معلومات عمومی

لوتوس

معلومات عمومی

سرطان مقعد یا رکتوم

سرطان مقعد در ناحیه مقعد به وجود می آید . مقعد انتهای روده بزرگ است که در هنگام خروج مدفوع به خارج از بدن باز می شود تا مدفوع از بدن خارج شود . طول مقعد حدود 5/3 سانتی متر است ، مقعد ساختمان پیچیده ای دارد بخشی از آن در داخل و بخشی دیگر آن در خارج از بدن قرار دارد . دو بافت مهم و لایه داخلی تر که به رکتوم می پیوندد ، گلندولار است .

پوستی که روی قسمت خارجی مقعد را می پوشاند مانند پوست سایر قسمت های بدن است این پوست ، پوست پری آنال یا پوست اطراف مقعد نامیده می شود . لایه سطحی این پوست شامل سلول های صاف و مسطح است که سلول های اسکوآموس نامیده می شود . بخش پایین تر مقعد ، از سمت خارج به طرف داخل بدن حاشیه مقعدی است . این ناحیه شامل سوراخ مقعد است و اسفنگتر نام دارد .

تومورهای خوش خیم مقعدی

پولیب :

پولیب توده کوچک ، متورم یا قارچی شکلی است که در داخل اپیتلیوم یا درست در زیر آن رشد می کند . پولیب ها بر اساس عامل به وجود آورنده و محل آن ها تقسیم بندی می شوند :

پولیب های التهابی که به دلیل التهاب ناشی از صدمه یا عفونت به وجود می آیند . پولیب های لفتوئید در بافت لنفی که بخشی از سیستم ایمنی بدن است به وجود می آیند . زایده های پوستی که خوش خیم بوده ودر بافت همبندی رشد کرده و توسط لایه ای از اپیتلیوم اسکوآموس پوشیده می شوند . زائده های پوستی ، پولیب فیبرواپی تلیال نیز نامیده می شود . کوندیلوما : کوندیلوما که همان زگیل است در نتیجه عفونت یا ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید .( ویروس HPV) . تومورهای آدنکس : رشد این تومورها عموما از فولیکول های مو یا غدد عرق پوستی شروع می شوند . در موارد نادر تومورهای خوش خیم در سایر بافت های زیر غشای موکوسی مقعد رشد می کنند . این تومورها عبارتند از : لیومیوم : این تومور از بافت عضله صاف منشاء می گیرند . تومورهای سلول های گرانولر : این تومورها مقادیر زیادی از سلول های گرانول ( به شکل دانه های ریز ) را شامل می شوند . گرانول ها در زیر میکروسکوپ به شکل نقاط ریز دیده می شوند هنوز دانشمندان نمی دانند که رشد این تومورها دقیقا از کدام بافت آغاز می شود . همانژیوم : این تومور از لایه داخلی سلول های عروق خونی منشاء می گیرند . لیپوما : منشاء این تومور از سلول های چربی است . شوانوما : این تومور از غلاف محافظی که سلول های عصبی را می پوشانند منشاء می گیرد . تومورهای بدخیم مقعد : کارسینوم های اسکوآموسل ( سرطان سلول پوششی ) شایع ترین نوع سرطان اسکوآموسل کارسینوم به مقعد هستند . آن ها علت اغلب سرطان های مقعدی می باشند . این تومورها از سلول های اسکوآموس اپیتلیوم که حاشیه مقعدی هستند می باشند . این تومورها از سلول های اسکوآموس اپیتلیوم که حاشیه مقعدی هستند که بیشتر کانال مقعد را می پوشانند ، منشاء می گیرند . در مراحل اولیه ، اسکوآموسل کارسینوم ، کارسینوم درجا نامیده می شود که یعنی محدود به همان ناحیه می باشد و اغلب با علامت اختصاری CIS نشان داده می شود . کارسینوم کلوآکوژنیک : این تومورها زیر گروهی از سرطان اسکوآموسل می باشند . تقریبا 25 تا 33% از تومورهای مقعدی در ناحیه انتقالی به وجود می آیند . ناحیه انتقالی ( بخش رابط ) ناحیه کلوآک نیز نامیده می شود . برخی از تومورهای منشاء گرفته از این ناحیه کارسینوم کلوآکوژنیک نامیده می شوند .

آدنو کارسینوم :

 

گروه کوچکی از سرطان های مقعدی آدنوکارسینوم نامیده می شوند . این نوع سرطان در غددی که زیر اپیتلیوم مقعدی قرار داشته و ترشحات خود را به درون کانال مقعدی می ریزند ، می تواند به وجود بیاید ضمنا آن ها در غدد آپوکرین نیز می توانند به وجود بیایند . بیماری پاژه نوعی از سرطان غده آپوکرین می باشد که در امتداد لایه سطحی پوست گسترش می یابد . این بیماری در پوست هر ناحیه از بدن می تواند به وجود بیاید اما اغلب در پوست ناحیه اطراف مقعد ولو ( فرج ، ناحیه تناسلی خانم ها ) و پستان به وجود می آیند .

 

کارسینوم سلول پایه ( بازال ) : نوعی سرطان پوست است که از پوست اطراف ناحیه مقعد منشاء می گیرد . این نوع سرطان بیشتر در قسمت هایی از پوست که در معرض نور خوشید قرار دارد مثل پوست صورت و دست ها به وجود می آید .

 

ملانوم بدخیم :

 

این سرطان از سلول های پوست یا اپیتلیوم مقعدی که رنگدانه قهوه ای رنگی به نام ملانین را تولید می کند به وجود می آید . تقریبا 1 تا 2% از سرطان های مقعدی ملانوم نامیده می شوند . این ملانوم نیز اغلب در ناحیه ای از بدن که در معرض نور خوشید است به وجود می آید .

 

آمارهای مهم درباره سرطان مقعد

 

این سرطان نسبتا نادر است در سال 2004 حدود 4010 مورد سرطان مقعدی در آمریکا تشخیص داده خواهد شد . اما موارد جدیدی که هر ساله تشخیص داده می شود در حال افزایش است .زنان تا حدودی بیشتر از مردان به این نوع سرطان مبتلا می شوند . از 4010 مورد جدید این بیماری 2120 مورد آن در زنان و 1890 مورد در مردان می باشد .

 

در سال های اخیر میزان سرطان مقعدی در بین مردان بویژه در بین مردان همجنس باز در حال افزایش است .

 

عوامل خطر

 

ویروس پاپیلومای انسان : این ویروس چند نوع دارد اما نوع 16 آن عامل این سرطان است . این ویروس اغلب از سریق تماس جنسی منتقل می شود و در بین افرادی که چندین شریک جنسی دارند بیشتر دیده می شود .

 

سیگار کشیدن

 

فیستول : افرادی که مشکلات خاصی نظیر فیستول که نوعی سوراخ غیر طبیعی است را در مقعد به مدت طولانی داشته باشند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند .

 

ضعف سیستم ایمنی بدن : افرادی که به دلیل پیوند یک عضو به بدنشان داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی را دریافت می کنند عامل دیگر ابتلا به ویروس HIV است که عامل بیماری ایدز می باشد . این حالت اغلب در مردان همجنس باز دیده می شود . ویروس ایدز از طریق مقاربت رکتال نیز منتقل می شود.

 

سن : سن یک عامل خطر است . اغلب موارد این بیماری در افراد 50 تا 80 ساله رخ می دهد . این سرطان در افراد بالای 85 سال بیشتر دیده می شود .

 

 

 

راه های جلوگیری از بروز سرطان مقعد :

 

بهترین روش برای کاهش بروز این سرطان اجتناب از فعالیت های جنسی است که خطر عفونت HPV و HIV را در افراد افزایش می دهد . بهتر است مقاربت جنسی به ویژه از راه مقعد توسط کاندوم صورت گیرد .

 

استفاده از کاندوم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس ایدز یا سایر بیماری های مقاربتی بسیار مهم است چون عامل این بیماری ها از طریق مایعات بدن منتقل می شوند .

 

ترک سیگار خطر ابتلا به این سرطان را مانند سایر سرطان ها کاهش می دهد .

 

علائم و نشانه های سرطان مقعدی :

 

برخی از موارد این سرطان هیچ گونه علامتی ندارند .در بیش از نیمی ازافراد خونریزی رخ می دهد که این اغلب نخستین علامت بیماری است . خونریزی اغلب جزئی می باشد در ابتدا ، اغلب مردم تصور می کنند که این خونریزی به دلیل هموروئید ( بواسیر) است . سایر علائم شایع این سرطان عبارتند از :

 

1.                  درد در ناحیه مقعد.

 

2.                  زور زدن در ضمن حرکات روده ای .

 

3.                  خارش مقعدی .

 

4.                  تغییر در دفعات اجابت مزاج به صورت افزایش یا کاهش دفعات .

 

5.                  تغییر در قطر مدفوع .

 

6.                  ترشح غیر عادی از مقعد .

 

7.                  تورم غدد لنفاوی ناحیه مقعد یا ناحیه کشاله ران .

 

 

 

روش های تشخیصی برای سرطان مقعد :

 

آندوسکپی : از وسیله خاصی برای دیدن مقعد استفاده می شود .

 

پروکتوسکوپی : در این روش از ابزار نوری خاصی برای دیدن داخل کانال مقعد استفاده میشود .

 

سونوگرافی داخل رکتوم : در این روش دستگاهی که امواج صوتی تولید می کند به داخل رکتوم فرو برده می شود امواج برگشتی توسط کامپیوتری تفسیر می شود سونوگرافی به پزشک در تشخیص میزان گسترش تومور به بافت ها یا اندام های مجاور کمک می کند . پزشک ممکن است از روش هایی مثل کولونوسکپوی یا سیگموئیدوسکوپی برای تشخیص استفاده کند .

 

مطالعات تصویر برداری : اگر سرطان در فرد تشخیص داده شود لازم است آزمایشات دیگری برای تعیین میزان گسترش سرطان انجام شود .

 

سونوگرافی .

 

CT اسکن .

 

MRI .

 

تصویربرداری از قفسه سینه .

 

توموگرافی توسط پرتوهای پوزتیرون .

 

 

 

درمان سرطان مقعد :

 

3 روش اصلی درمان سرطان مقعد عبارتند از : جراحی ، اشعه درمانی و شیمی درمانی .

 

برداشتن موضعی تومور :

 

نوعی روش جراحی است . در این روش فقط تومور و حاشیه باریکی از بافت غیر سرطانی اطراف تومور برداشته می شود . برش موضعی زمانی کاربرد دارد که سرطان به بافت ها یا گره های لنفاوی مجاور گسترش نیافته باشد .

 

برش شکمی – پرینه ای (APR ) :

 

در این روش جراح شکم و فضای بین رکتوم و اندام های جنسی بیمار ( پرینه ) را برش داده و مقعد و قسمتی از رکتوم را بر می دارد . جراح ممکن است بخشی از گره های لنفاوی را نیز در طی جراحی بردارد .

 

این روش در گذشته کاربرد زیادی داشت اما امروزه به جای آن از رادیوتراپی و شیمی درمانی همراه با هم استفاده میشود . دراین روش عضله مقعد حفظ نمی شود در نتیجه ، در این روش برای خروج مدفوع از بدن ، برش دائمی بر روی شکم ایجاد می شود ، این کارکولوستومی نامیده می شود و مدفوع از طریق این منفذ وارد کیسه ای شده در آن جا جمع می شود .

 

رادیو تراپی .

 

شیمی درمانی : داروهایی که در درمان سرطان مقعد کاربرد دارند عبارتند از 5 فلورواوراسیل و میتومایسین یا 5 فلورواوراسیل و سیس پلاتین .

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد