لوتوس

معلومات عمومی

لوتوس

معلومات عمومی

سرطان مثانه

آن چه درباره سرطان مثانه باید بدانیم :

تشخیص سرطان مثانه در آمریکا هر سال تقریبا به 55000نفر می رسد .

مثانه :

مثانه یک عضو توخالی در قسمت پایین شکم است که ادرار ( مواد زایدی که بعد ازتصفیه خون در کلیه ها تولید می شوند .) در آن جمع می شود . مثانه دیواره عضلانی دارد و به همین دلیل ، برای ذخیره یا تخلیه ادرار بزرگ تر و کوچک تر می شود . دیواره مثانه از چندین لایه سلول های ترانزیشنال پوشیده شده است .ادرار از طریق دو کلیه و به وسیله دو لوله به نام میزنای وارد مثانه شده توسط لوله دیگری به نام پیشابراه از مثانه خارج می شود.

سرطان مثانه :

اکثر سرطان ها بر اساس محل درگیری اولیه یا نوع سلول درگیر نام گذاری می شوند . حدود 90% سرطان های مثانه کارسینوم سلول ترانزشینال هستند . سرطان هایی که در سلول های پوشاننده مثانه شروع می شوند . سرطانی که منحصر به لایه داخلی مثانه است سرطان سطحی مثانه نامیده می شود .

علایم :

 وجود خون در ادرار ( اندکی کهنه و به رنگ قرمز تیره ) .

 درد هنگام ادرار کردن .

 تکرر ادرار یا احساس دفع ادرار بدون ادرار کردن .

 

تشخیص و مرحله بعدی :

معاینه فیزیکی شامل معاینه رکتال و یا واژینال می باشد که با لمس پزشک میتواند توده را پیدا کند . به علاوه نمونه های ادرار را جهت بررسی خون و سلول های سرطانی به آزمایشگاه بفرستد .

پزشک یک لوله باریک ، نوری به نام سیستوسکوپ را از طریق پیشابراه وارد مثانه می کند . پزشک می تواند توسط این لوله از بافت مثانه نمونه برداری کند .

 

 

روش های درمان :

جراحی معمولی ترین روش درمان سرطان مثانه است . سرطان مثانه اولیه ( سطحی ) ممکن است در زمان تشخیص با روش رزکسیون از طریق پیشابراه tur درمان شود . هنگام TUR ، پزشک سیستوسکوپ را از طریق پیشابراه به داخل مثانه وارد میکند و سپس توسط ابزاری که در انتها یک حلقه سیمی کوچک دارد جهت برداشتن بافت سرطانی یا سوزاندن سلول های سرطانی توسط جریان الکتریکی Fulguration استفاده می کند . TUR احتیاج به بی حسی دارد و ممکن است در بیمارستان انجام شود .

به جراحی که جهت برداشت کامل یا قسمتی ازمثانه انجام می گیرد ، سیستکتومی نام دارد . شایع ترین روش جراحی برای سرطان مثانه مهاجم سیستکتومی نام دارد . در رادیکال سیستکتومی تمام مثانه ، غدد لنفی مجاور و هر عضو محیطی که دارای سلول سرطانی باشد برداشته می شود . در بعضی موارد ، ممکن است قسمتی از مثانه حین عمل باقی بماند . به این روش سیستکتومی گفته می شود .

اشعه درمانی : تشعشعات با انرژی زیاد جهت کشتن سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند .

شیمی درمانی : مصرف دارو برای کشتن سلول های سرطانی است . در روش شیمی درمانی داخل مثانه ای ، داروهای ضد سرطان از طریق یک کاتتر از مسیر پیشابراه وارد مثانه شده داخل مثانه و سلول های مثانه را تحت تاثیر قرار می دهند .

درمان بیولوژیک( زیست درمانی ) ( ایمونو تراپی ) : شکلی از درمان است که از توان طبیعی بدن ( سیستم ایمنی ) برای جنگیدن با سرطان استفاده می شود . در این روش درمان یک محلول از BCG یا ماده ای که سیستم ایمنی را تحریک می کند داخل مثانه قرار می دهند . این دارو برای 2 ساعت داخل مثانه می ماند و بعد آن بیمار می تواند مثانه خود را با ادرار کردن خالی کند . این روش درمان معمولا هفته ای یک بار برای 6 هفته انجام می شود و معمولا احتیاج به طول درمان یا تکرار درمان دارد .

عوارض درمان :

 جراحی : TUR چند اختلال ایجاد می کند . ممکن است موجب بروز خون در ادرار و یا بروز درد هنگام ادرار کردن در چند روز بعد آن شود . بعد از سیستکتومی شگمنتال ، بیمار نمی تواند ادرار را در مثانه خودبه میزان زیاد نگه دارد .در اکثر موارد این مشکل موقتی است اما بعضی بیماران برای به دست آوردن ظرفیت مثانه مدت زیادی را باید طی کنند . زمانی که مثانه برداشته می شود ، بیمار احتیاج به مسیری برای ذخیره و عبور ادرار دارد . روش های متفاوتی استفاده می شوند که در یک روش متداول ، جراح برای ایجاد لوله مجرای ادرار از قسمتی از روده باریک بیمار استفاده می کند . حالب ها دریک انتها به آن متصل می شود و در انتهای دیگر از سطح شکم به بیرون باز می شوند . به این منفذ استوما گفته می شود .  زنانی که رادیکال سیستکتومی شده اند قادر به بچه دار شدن نیستند چون رحم آن ها برداشته شده است . به علاوه ممکن است واژن کوتاه تر یا باریک تر شده باشد که در انجام آمیرش جنسی مشکلاتی را ایجاد می کند .

 اشعه درمانی : به علاوه ریزش مو در محل درمان و قرمزی ، خشکی ، حساسیت ، و خارش پوست شایع است . اشعه درمانی شکم موجب تهوع ، استفراغ و اسهال و یا اختلالات ادراری می شود . اشعه درمانی برای سرطان مثانه روی تمایلات جنسی زنان و مردان میتواندموثر باشد . زنان دچار خشکی واژن و مردان دچار اختلال در نعوظ می شوند .

 شیمی درمانی : وقتی که سلول های خونی با داروهای ضد سرطان مواجه می شوند بیمار بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ، احتمال کبود شدگی یا خونریزی می باشد . این احتمال هم وجود دارد که از انرژی او کاسته شود . سلول های ریشه مو و لوله گوارش سریع تقسیم می شوند در نتیجه این احتمال وجود دارد که موهای بیمار بریزد و دچار بی اشتهایی ، تهوع ، استفراغ و یا زخم های دهان شود .

 زیست درمانی : درمان با BCG موجب التهاب مثانه به مدت چند روز بعد می شود که با درد خصوصا به هنگام ادرار کردن و احساس فوریت ادرار کردن همراه است . شاید ادرار بیماران با خون همراه باشد ، احتمال تب خفیف ، احساس خستگی یا تهوع وجود دارد .

 

عوامل خطر احتمالی و شناخته شده برای سرطان مثانه شامل :

1.      سیگار : این یک عامل اصلی است . سیگاری ها 2 تا 3 برابر غیر سیگاری ها مبتلا می شوند . قطع سیگار موجب کاهش خطر سرطان مثانه ، ریه و چندین نوع دیگر سرطان و تعداد زیادی از بیماری ها خواهد شد .

2.      عوامل شغلی : کارگران بعضی مشاغل امکان بالایی برای ابتلا به سرطان مثانه به علت قرار گرفتن در برابر مواد کارسینوژن درمحل کار خود دارند . خطر ابتلا در کارگران صنایع چرم و شیمی ، لاستیک سازی ، آرایشگران ، کارگران صنایع فلزی ، صنایع ماشین سازی ، چاپگرها ، نقاشان ، رانندگان کامیون ، کارگران نساجی دیده می شود .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد