لوتوس

معلومات عمومی

لوتوس

معلومات عمومی

سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا چیست ؟

کیسه صفرا یک عضو کوچک گلابی شکل است که در زیر لب راست کبد قرار دارد . کبد و کیسه صفرا هر دو در زیر دنده های پائینی سمت راست قرار گرفته اند .

کیسه صفرا 5/7 تا 10 سانتی متر طول داشته ، در حالت طبیعی بیشتر از 5/2 سانتی متر پهنا ندارد . کیسه صفرا ، صفرا را تغلیظ کرده و آن را در خودش ذخیره می کند ، صفرا مایعی است که در کبد تولید شده ، به هضم چربی ها در روده کوچک کمک می کند . زمانی که غذا در حال هضم شدن است ، کیسه صفرا منقبض شده و صفرا را از طریق مجرای به نام مجرای صفراوی به درون روده کوچک می ریزد .

انواع تومورهای کیسه صفرا :

بیش از 80% سرطان های کیسه صفرا آدنوکارسینوما هستند . ممکن است سلول های سرطانی از درون رگ های خونی و بافت همبندی به شکل انگشت رشد کنند که این حالت سرطان پاپیلاری نامیده می شود . به طور کلی سرطان پاپیلاری تمایلی ندارد که به کبد یا گره های لنفاوی نزدیک گسترش پیدا کند ، به همین دلیل درمان این نوع سرطان آسانتر است . اما بیشتر از 75% از آدنوکارسینوم ها غیر پیلاری هستند . 6% سرطان های کیسه صفرا پاپیلاری بوده و تقریبا بقیه آن ها آدنوکارسینوم موسینو ، آدنواسکوآموس کارسینوم ، اسکوآموسل کارسینوم یا اسمال سل کارسینوم هستند .

آمارهای مهم درباره سرطان کیسه صفرا :

حدود 6950 مورد جدید این سرطان در سال 2004 در آمریکا تشخیص داده شد . این سرطان از لحاظ شیوع پنجمین سرطان دستگاه گوارش است . حدود 3540 نفر در سال 2004 به دلیل این سرطان خواهند مرد .زنان 2 برابر مردان به این سرطان مبتلا می شوند .

فقط یک چهارم سرطان های کیسه صفرا در مراحل اولیه قابل تشخیص هستند .

عوامل خطر برای ایجاد سرطان کیسه صفرا :

 سنگ و التهاب در کیسه صفرا : سنگ کلیه صفرا شایع ترین عامل برای به وجود آمدن سرطان کیسه صفرا است . این سنگ های سخت و صخره ای شکل از تجمع کلسترول و مواد دیگر در کیسه صفرا به وجود می آیند .

 رسوبات روی دیواره کیسه صفرا : در این حالت دیواره کیسه صفرا با رسوبات کلسیم پوشانده شده است .

 حصبه ( تیفوئید ): افراد مبتلا به باکتری عامل بیماری حصبه ( سالمونلا ) و کسانی که حامل این باکتری هستند ، 6 برابر سایرین در معرض ابتلا به سرطان کیسه صفرا قرار دارند . بیماری حصبه در آمریکا نادر بوده ، کمتر از 6000 مورد در سال است .

 کیست صفراوی : این کیست در مسیری که صفرا را از کبد و کیسه صفرا به قسمت اول روده کوچک می برد به وجود آمده پر از صفرا می شود .

 سیگار کشیدن .

 مواد شیمیایی صنعتی و محیطی : مطالعه بر روی حیوانات نشان داده که مواد شیمیایی صنعتی مثل آزوتولون ( ترکیبات نیتروژن دار ) و ترکیبات شیمیایی مثل نیتروزآمین ها می توانند باعث ایجاد سرطان کیسه صفرا شوند . کارگران کارخانجات لاستیک و فلزات بیشتر به این سرطان مبتلا می شوند .

 سن : بیشتر افراد مبتلا به این سرطان بالای 70 سال سن دارند .

 سابقه خانوادگی : این سرطان در خانواده ها موروثی است .

 جنس : تقریبا زنان 3 برابر مردان به این سرطان مبتلا می شوند . سنگ ها و التهاب کیسه صفرا 2 عامل مهم هستند که خطر این سرطان را افزایش می دهند .

 پولیپ های کیسه صفرا : در این حالت توده ای از سطح لایه داخلی دیواره کیسه صفرا به سمت خارج رشد می کند .پولیپ های بزرگ تر از 1 سانتی متر عموما بدخیم بوده و پزشک توصیه می کند که آن ها برداشته شوند .

 چاقی : این سرطان در افراد چاق یا کسانی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده می شود .

 نژاد : بومیان آمریکا به ویژه ساکنان جنوب غربی آمریکا و مکزیک بیشتر به این سرطان مبتلا می شوند .

 رژیم غذایی : رژیم غذایی که حاوی کربوهیدرات زیاد و فیبر ( سبزی ، میوه و غلات ) کم است احتمال ابتلا به این سرطان را زیاد می کند .

 عفونت ناشی از هلیکوباکتر عامل زخم معده : این یک عفونت باکتریایی شایع است که خطر سرطان معده و نیز خطر زخم های معده و اثنی عشر ( بخشی از روده ) را افزایش می دهد .

علائم و نشانه های سرطان کیسه صفرا :

 درد شکم : بیشتر از نیمی از افراد مبتلا به این سرطان در ناحیه شکم احساس درد می کنند . محل این درد در قسمت فوقانی سمت راست شکم است .

 تهوع ، استفراغ : در زمان تشخیص این سرطان بیشتر از نیمی از افراد تهوع و استفراغ دارند .

 زردی : در این حالت پوست بدن ، سفیدی چشم و بافت های مختلف بدن زرد رنگ می شوند . یک چهارم تا یک دوم افراد در هنگام تشخیص زرد هستند .

 بزرگ شدن کیسه صفرا .

 سایر علایم : که شیوع کمتری دارند و عبارتند از بی اشتهایی ، کاهش وزن ، تورم شکم ، خارش شدید بدن و مدفوع سیاه قیری .

 

 

تست های آزمایشگاهی :

انجام این تست ها برای تشخیص میزان بیلی روبین خون لازم است . بهتر است مقدار 2 آنزیم دیگر نیز در خون بررسی شوند که عبارتند از : آلکالین فسفاتاژ و آمینوترنس فرین آسپارتات . در مراحل پیشرفته سرطان ،CEA و CA19-9  نیز در خون وجود خواهند داشت .

روش های تصویربرداری :

 سونوگرافی .

 CT اسکن .

 MRI .

 آنژیوگرافی .

 کلانژیوگرافی .

 آندوسکوپی تروگرید کلانژیوپانکراتوگرافی .

 لاپاراسکوپی .

 نمونه برداری .

 

روش های درمان این سرطان :

 جراحی : دو روش جراحی وجود دارد : جراحی درمانی ، جراحی تسکینی . جراحی درمانی زمانی انجام می شود که مطالعات تصویربرداری نشان دهند که جراح قادر است تمام بافت های سرطانی را بردارد . در این حالت پزشک برداشت همه بافت های سرطانی را اعلام می دارد . جراحی تسکینی برای کاهش درد بیمار یا از بین بردن انسداد مجاری صفراوی استفاده می شود که باعث درمان بیماری نمی شود .

 درمان با اشعه ( رادیوتراپی ).

 شیمی درمانی : داروهایی مثل میتومایسین یا ترکیب 5 فلورواوراسیل دوکسوروبیسین و میتومایسین می توانند باعث کوچک شدن سرطان کیسه صفرا شوند .

 تزریق الکل : به منظور کاهش درد بیمار ممکن است پزشک ، اعصابی را که احساس درد را از کیسه صفرا به مغز انتقال می دهند ، توسط تزریق الکل بی حس نماید ، پزشک این کار را حین جراحی یا به کمک CT اسکن انجام می دهد .

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ابوالفضل جمعه 4 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:24

دوستان پیشنهاد میکنم به دکتر مراجعه کنید تا مطمن شید دارید یا نه و خودتون رو اذیت نکنید ترس و اضطراب از داشتنش باعث ایجاد چنین عواملی مثل سردرد و تهوع و بی اشتهایی میشه هیچم خجالت نداره سلامتی از همچی مهمتره اگه داشته باشید راه درمان بدلیل زود فهمیدن بازتره اگه نداشته باشید که خدارو شکرکنید و بندگیش کنید اگه نرید ترس و اضطرابش شما رو بدتر مریض میکنه اونم مریضی روحی و افسردگی که ازجسمی خیلی خیلی بدتره در پناه حق:)صدقه بپردازید که در روایات متواتر بر آن تاکید شده است ودر روایت است که بیمار را شفا می دهد وبلا را دفع می کند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد