لوتوس

معلومات عمومی

لوتوس

معلومات عمومی

آسکاریس

آسکاریس لومبریکوئیدس (Ascaris lumbricoides) نوعی کرم حلقوی بزرگ است که به عنوان انگل در دستگاه گوارشی انسان زندگی می‌کند. آسکاریس شایعترین و بزرگترین نمونه از کرم‌های لوله‌ای (نماتود) است. به وجود این انگل در روده انسان آسکاریازیس گفته می‌شود. شاید یک چهارم مردم دنیا به خصوص در مناطق گرمسیر کشورهای در حال توسعه به این انگل آلوده باشند. 

مشخصات

طول آن بیست تا ۳۵ سانتیمتر می‌باشد.طول کرم ماده بیشتر است و حداکثر قطر آن در حدود ۶٫۵ میلیمتر است. اندازه نر کوچکتر و طول آن از ۱۵ تا ۵ سانتیمتر است. نمونه‌های تازه به رنگ زرد تا میخکی است. بدن حیوان لوله‌ای و باریک است و در هر دو انتها نازک می‌شود. پوشش بدن از کوتیکول صاف است که دارای خطوط کوچک می‌باشد. چهار خط طولی سفید رنگ در طول بدن امتداد می‌یابد. دهان در انتهای قدامی میان سه لب مدور باز می‌شود.

مخرج عبارت از یک شکاف عرضی است که نزدیک انتهای خلفی در سطح شکمی قرار دارد. انتهای خلفی کرم نر کاملا خمیده بوده و دارای دو سیخک تناسلی می‌باشد که از سوراخ تناسلی نر واقع در داخل مخرج بیرون می‌آید. کرم ماده راست تر بوده و منفذ تناسلی آن در وسط سطح شکمی و در فاصله ۱٫۳ از انتهای قدامی بدنش واقع است.

 چرخه انسانی

این انگل از طریق خوردن تخمهای انگل با مصرف غذای آلوده یا خاک آلوده به بدن انسان منتقل می‌شود. لارو آن از طریق سوراخ کردن جدار روده‌ها و گردش خون به ششهای انسان راه می‌یابد و سپس دوباره توسط انسان بلعیده و به روده‌ها منتقل می‌شود و پس از بلوغ و تخم ریزی این چرخه تکرار می‌شود.

جستارهای وابسته

آسکاریازیس

 منابع

  • ویکی‌پدیای انگلیسی [۱]
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد